Liczba produktów: 722
Sortowanie:
9.5/10 (2 opinie) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: nie
  • Średnica [mm]: 82
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Jasny teleobiektyw, który stanowi następcę popularnego modelu manualnego. Zachowano w nim zdumiewającą rodzielczość poprzednika, ale zastosowano silnik krokowy AF, który pozwala na skuteczne fotografowanie i filmowanie. Lekka, uszczelniona konstrukcja ułatwia pracę z długą ogniskową.
Wysyłamy w 24h Zobacz dostępność w salonach
3 170
3 599 zł
Do koszyka
0/10 (0 opinii) Napisz opinię
  • Do matryc: APS-C
Viltrox AF 56 mm f/1.4 XF został stworzony z myślą o zapewnieniu portrecistom świetnego i niezawodnego narzędzia. Zaprojektowany specjalnie dla matryc APS-C FujiFilm z serii X pozwala na uzyskanie kąta widzenia odpowiadającego 85 mm (dla formatu 35 mm). To sprawia, że udostępnia jedną z najbardziej popularnych wśród portrecistów perspektywę. 
4-6 dni
1 199
Do koszyka
8.5/10 (4 opinie) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: nie
  • Średnica [mm]: 58
  • Do matryc: Micro 4/3
Stałoogniskowy, szerokokątny obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 20 mm F/1.4 PRO dedykowany bezlusterkowcom jest niezwykle lekki i kompaktowy, dlatego sprawdzi się podczas długich wędrówek. Obiektyw ten jest uszczelniony oraz odporny na zachlapania, kurz i mróz do -10°C, co czyni go niezwykle wytrzymałym i gotowym do pracy w ekstremalnych warunkach. Przysłona o wartości F/1.4 gwarantuje przepiękny efekt bokeh, który zapewnia miękkie i delikatne rozmycie bez niepożądanych aberracji. Precyzyjnie szlifowane soczewki o wysokiej jakości, które znajdują się we wnętrzu obiektywu zapewniają wysoką rozdzielczość obrazu i doskonałą ostrość.
Wysyłamy w 24h Zobacz dostępność w salonach
2 469
2 999 zł
Do koszyka
0/10 (0 opinii) Napisz opinię
  • Stabilizacja: nie
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Udoskonalona, dopasowana do bezlusterkowców wersja kultowego obiektywu Tamrona. Zapewnia maksymalne powiększenie 1:1, co daje wstęp do prawdziwej makrofotografii, a także świetnie sprawdza się w czasie portretowania czy filmowania. Oferuje silnik VXD, 4 soczewki LD, powłokę BBAR-G2, uszczelnioną konstrukcję, powłokę fluorową i wiele więcej.
10/10 (1 opinia) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: nie
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Panasonic LUMIX S 85 mm f/1.8 OEM to idealny obiektyw portretowy - oferuje ulubioną ogniskową portrecistów i światłosiłę f/1.8 zapewniającą płytką głębię ostrości. Dodatkowo wykorzystuje szybki, precyzyjny i cichy silnik AF, który umożliwia efektywne zastosowanie go w czasie filmowania. Wersja OEM obejmuje obiektyw w doskonałym stanie technicznym, lecz dostarczany w zastępczym opakowaniu.
9.9/10 (10 opinii) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: nie
  • Średnica [mm]: 62
  • Do matryc: Micro 4/3
Profesjonalny obiektyw, który za sprawą ogniskowej o ekwiwalencie 34 mm (dla formatu 35 mm) jest chętnie wybierany przez fotografów portretowych do ukazania postaci na szerszym planie. Natomiast duży otwór względny sprawia, że osiągnięcie płytkiej głębi ostrości nie sprawia problemu, a zdjęcia zyskują głębię i profesjonalny wygląd. Zaawansowany system AF sprawia, że ustawianie ostrości jest nie tylko szybkie, ale i precyzyjne co w połączeniu z doskonale wykonaną obudową tworzy wyjątkowy produkt klasy Premium.
Wysyłamy w 24h Zobacz dostępność w salonach
4 898
4 998 zł
Do koszyka
0/10 (0 opinii) Napisz opinię
  • Stabilizacja: nie
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Obiektyw typu pancake, którego długość wynosi zaledwie 18 mm a waga to tylko 56 g. Jednocześnie pokrywa matryce pełnoklatkowe, stwarzają ultra mobilny zestaw foto-wideo. Minimalny dystans ostrzenia wynosi 25 cm a za świetną jakość obrazu odpowiada 5 elementów w 5 grupach i 1 soczewka UED.
0/10 (0 opinii) Napisz opinię
  • Stabilizacja: nie
  • Średnica [mm]: 72
  • Do matryc: APS-C
Samyang MF 85mm f/1.4 MK2 to nowa wersja popularnego i cenionego obiektywu portretowego. Sprawdzi się ono w rękach pasjonatów fotografii i filmowania, którym zależy na pięknym rozmyciu tła i płytkiej głębii ostrości. Samyang wyposażył ten obiektyw w nową funkcje "Declick" który daje możliwość włączenia lub wyłączenia kliku przysłony - to udogodnienie z pewnością docenią wszyscy filmujący. Fantastyczne właściwości optyki składającej się z 9 elementów, które rozmieszczone są w 7 grupach sprawiają, że obiektyw ten sprosta nawet najbardziej wymagającym użytkownikom. Całość konstrukcji została uszczelniona.
Wysyłamy w 24h Zobacz dostępność w salonach
1 799
1 999 zł
Do koszyka
9.3/10 (3 opinie) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: nie
  • Średnica [mm]: 49
  • Do matryc: APS-C
E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T jest bardzo poręcznym obiektywem dedykowanym do aparatów z matrycą APS-C. Ogniskowa 24 mm w matrycach APS-C ma kąt widzenia zbliżony dla ogniskowej 35 mm w aparatach pełnoklatkowych dlatego też jest bardzo popularnym i wszechstronnym rozwiązaniem. Obiektyw doskonale sprawdzi się w fotografii reporterskiej, ulicznej, ślubnej, portretowej czy krajobrazowej. Duża jasność f/1,8 pozwoli na fotografowanie nawet w słabych warunkach oświetleniowych.
10/10 (1 opinia) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: tak
  • Średnica [mm]: 72
  • Do matryc: pełnoklatkowych
FE 100 mm f/2.8 GM STF OSS to najwyższej klasy obiektyw serii G Master dedykowany do fotografii portretowej. Doskonała jakość optyczna, duża jasność, kołowa - 11 listkowa przysłona oraz soczewka apodyzacyjna czynią z niego narzędzie umożliwiające tworzenie portretów z pięknie rozmytym tłem i wspaniałym efektem bokeh. Obiektyw w pełni współpracuje z pełnoklatkowymi aparatami bezlusterkowymi Sony.
10/10 (3 opinie) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: nie
  • Średnica [mm]: 72
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Porozmawiaj ze specjalistą Sony na czacie! (w godzinach 9-17) Zaawansowany obiektyw, który powstał przy współpracy z firmą Zeiss, i oferuje bezkompromisową jakość obrazu. Zapewnia 11-listkową, kołową przysłonę, powłokę Zeiss T*, uszczelnioną konstrukcję i silnik SSM. Doskonale sprawdza się także w czasie filmowania.
0/10 (0 opinii) Napisz opinię
  • Stabilizacja: nie
  • Średnica [mm]: 55
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Szerokokątny obiektyw do sensorów pełnoklatkowych o jasności f/1.8 z silnikiem AF STM, który doskonale sprawdzi się zarówno do fotografowania, jak i filmowania. Jest kompatybilny z systemem Eye AF. Oferuje złącze USB, które umożliwia aktualizowanie oprogramowania. Wielowarstwowe powłoki i zaawansowana konstrukcja optyczna gwarantują znakomitą jakość obrazów.
Wysyłamy w 24h Zobacz dostępność w salonach
1 399
1 699 zł
Do koszyka
9.5/10 (2 opinie) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: tak
  • Średnica [mm]: 62
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Zaawansowany średni teleobiektyw makro, który sprawdzi się zarówno podczas fotografowania detali kwiatów czy owadów, jak i w trakcie uprawiania fotografii portretowej. Wykorzystuje precyzyjny i szybki silnik krokowy STM, redukcję drgań o skuteczności 4,5 EV czy skalę odwzorowania 1:1.
Wysyłamy w 24h Zobacz dostępność w salonach
3 599
4 299 zł
Do koszyka
9.5/10 (2 opinie) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: nie
  • Średnica [mm]: 67
  • Do matryc: pełnoklatkowych
TAMRON 28-75 MM F/2.8 DI III VXD G2 SONY E to szerokokątny obiektyw dedykowany bezlusterkowcom. Przysłona o wartości F/2.8 zapewnia magiczny bokeh, który docenią fotografowie i filmowcy. Szybki, dokładny i cichy autofocus umożliwia tworzenie treści wideo. Ponadto autofocus VXD ustawia ostrość w danym punkcie dwa razy szybciej niż poprzednik. Nowe rowkowania obiektywu sprawiają, że korzystanie z pierścienia ręcznego ustawiania ostrości oraz pierścienia zmiany ogniskowej jest wygodniejsze. Błyszcząca powierzchnia (odporna na brud i zarysowania), w którą został wyposażony tubus obiektywu wpływa na bezpieczeństwo sprzętu.
8.7/10 (12 opinii) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: nie
  • Średnica [mm]: 43
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Obiektyw, który z matrycą pełnoklatkową zapewnia standardową ogniskową, a po podpięciu do aparatu z sensorem APS-C, staje się klasyczną portretówką. Zapewnia światłosiłę f/1.8, która daje świetny efekt bokeh i możliwość uzyskiwania ostrych zdjęć nawet przy małej ilości światła. Za pracę systemu autofokusa odpowiada silnik STM, dzięki czemu obiektyw ten świetnie sprawdza się także w trakcie filmowania.
9.7/10 (16 opinii) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: tak
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Wszechstronny obiektyw o ogniskowej 35 mm i maksymalnym powiększeniu 1:2, co pozwala na wykonywanie świetnych zdjęć i filmów zbliżeniowych. Posiada 9-listkową przysłonę, która w połączeniu z jasnością f/1.8 daje piękny efekt bokeh. Do ustawiania ostrości wykorzystuje cichy, szybki i precyzyjny silnik AF STM. Hybrydowa stabilizacja obrazu IS pozwala na wygodne fotografowanie i filmowanie z ręki.
9.5/10 (4 opinie) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: tak
  • Średnica [mm]: 67
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Klasyczna portretowa ogniskowa i jasność f/2 zamknięte w kompaktowej i lekkiej obudowie. Obiektyw oferuje także powiększenie 0,5x, co pozwala na wykonywanie świetnych ujęć zbliżeniowych. Dzięki zastosowaniu silnik AF STM sprawdza się także doskonale podczas nagrywania wideo. 5-osiowa stabilizacja obrazu zadba o ostrość każdego ujęcia.
9.1/10 (8 opinii) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: nie
  • Średnica [mm]: 43
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Ultra szerokokątny obiektyw o jasności f/2.8, który łączy w sobie kompaktową i lekką konstrukcję, a także bardzo dobrą wydajność optyczną. Dzięki silnikowi AF STM świetnie sprawdzi się zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. Posiada 7-listkową przysłonę, powłokę Super Spectra i konfigurowalny pierścień sterujący.
9.7/10 (7 opinii) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: nie
  • Do matryc: APS-C
Obiektyw o uniwersalnej, szerokokątnej ogniskowej, który doskonale sprawdzi się w fotoreportażu, fotografii ślubnej, w portretach, street photo czy w czasie filmowania. Oferuje silnik krokowy AF, uszczelnioną konstrukcję, bardzo lekką budowę i 9-listkową przysłonę.
8.1/10 (10 opinii) Czytaj opinie
  • Stabilizacja: nie
  • Średnica [mm]: 49
  • Do matryc: pełnoklatkowych
Wydajny obiektyw standardowy do aparatów pełnoklatkowych i portretowy do modeli z matrycą formatu APS-C. Jasność f/1.8 i 7-listkowa, kołowa przysłona zapewniają piękny efekt bokeh. Minimalny dystans ostrzenia wynoszący 45 cm umożliwia łatwe kadrowanie ujęć. Kompaktowa konstrukcja i niska waga zapewniają mobilność.

Najczęściej kupowane

Porady

Jaki obiektyw kupić do filmowania?

 Przygotowaliśmy dla Ciebie garść porad oraz wybraliśmy kilka modeli, którymi powinieneś się zainteresować.

Obiektyw macro. Co musisz wiedzieć przed zakupem?

Szukasz szkła do makrofotografii? Zastanawiasz się który obiektyw da Ci największa zbliżenia? Jesli lubisz robić zdjęcia kwiatom, owadom, biżuterii, koniecznie to przeczytaj!

Jaką ogniskową wybrać? Lepszy szeroki kąt czy teleobiektyw?

Dowiedz się, co to jest ogniskowa oraz kiedy warto sięgnąć po obiektyw 24 mm a kiedy po 100 mm.

Teleobiektywy to sprzęt fotograficzny do zadań specjalnych

Teleobiektywy wyróżniają się zawężonym polem widzenia i długimi ogniskowymi, które pozwalają na przybliżanie odległych obiektów, np. podczas korzystania z ogniskowej 400 mm. Jednocześnie spłaszczają one perspektywę, co sprawia, iż odległe plany wydają się być bliżej siebie na obrazie. Dzięki nim jest także dużo łatwiej uzyskać płytką głębie ostrości i ładny bokeh. Budowa optyczna teleobiektywów sprawia, iż cechują się sporymi gabarytami oraz wagą. Teleobiektyw do lustrzanki pełno klatkowej może ważyć nawet kilka kilogramów i mierzyć kilkadziesiąt centymetrów. Do fotografowania takim sprzętem przyda się nie tylko fotograficzne oko, ale także siła fizyczna.

Kiedy i komu przyda się teleobiektyw? Czy warto go kupić?


Teleobiektywy świetnie sprawdzają się w fotografii przyrodniczej, fotografii sportowej oraz reporterskiej. W przeciwieństwie do obiektywów szerokokątnych nie powodują przerysowania sylwetki modeli, są więc chętnie wykorzystane w fotografii portretowej i fashion. Ogólnie mówiąc za obiektywy tele uznaje się te, których ogniskowej są powyżej 50 mm. Tak więc tego typu obiektywem będzie zarówno Samyang 85 mm jak i Canon 400 mm F4.0, który zyskał swą popularność w fotografii lotniczej.

Jaki teleobiektyw kupić i ile to kosztuje?


Poza doborem odpowiedniej ogniskowej (potocznie mówiąc zoomu) warto wybrać np. profesjonalne teleobiektywy ze stabilizacją obrazu, gdyż ich specyfika wymaga wydłużenia czasów naświetlania. Dodatkowo stabilizacja obrazu ułatwia kadrowanie w wizjerze. Dobrze jest także, aby teleobiektyw posiadał wydajny silnik AF pozwalający na łatwe przełączanie pomiędzy automatycznym a ręcznym ostrzeniem i mocowanie na filtry optyczne. W fotografii portretowej świetnie sprawdzą się krótkie tele o dużej światłosile, takie jak np. Sigma A 105 mm f/1.4 DG HSM.

Ceny teleobiektywów zaczynają się od około 1000 zł i zamykają zazwyczaj w kwocie 10 tysięcy. Ekstremalnie długie ogniskowe dla profesjonalnych fotografów np. Nikon 500 mm pieszczotliwie nazywane „lufami” mogą kosztować nawet do 50 tysięcy złotych. Warto więc szukać sprzętu na promocjach, np. w sklepie Cyfrowe.pl.

Teleobiektywy niezależnych producentów


Chociaż teleobiektywy Nikon i Canon cieszą się od wielu lat nie słabnącym zaufaniem profesjonalnych fotografów, to niezależni producenci tacy jak Sigma czy Samyang są w stanie zaoferować bardzo ciekawe modele. Duże wymagania dotyczące konstrukcji teleobiektywów powodują, iż są to często bardzo kosztowne zakupy. Producenci tacy jak Sigma czy Samyang oferują teleobiektywy o bardzo dobrych parametrach, dostępne często w konkurencyjnych cenach. Tani teleobiektyw może być dobrym rozwiązaniem dla początkujących fotografów, którzy chcą spróbować swoich sił w fotografii przyrodniczej, np. do zdjęć ptaków i dzikich zwierząt czy fotografii sportowej.

Teleobiektywy - jakie akcesoria przydadzą się podczas fotografowania?


Nie wszystkie teleobiektywy są małe i lekkie, jak te produkcji Olympusa do systemu micro 4/3. Przeważnie cechują się sporymi gabarytami, tak więc podczas fotografowania nimi warto wykorzystać statyw i głowice gimbalowe. Pozwalają one na płynne poruszanie teleobiektywem i podążanie za szybko biegającymi sportowcami czy zwierzętami. Przydatne będą także telekonwertery, które zamocowane pomiędzy aparatem a soczewką obiektywu umożliwiają uzyskanie jeszcze większego przybliżenia. Wsparciem dla ciężkich teleobiektywów są monopody Manfrotto, 3 legged thing znane z największych udźwigów.

Gdzie kupić teleobiektyw do lustrzanki?


Sklep internetowy cyfrowe.pl oferuje wiele różnych modeli teleobiektywów, które sprawdzą się zarówno w fotografii przyrodniczej, sportowej, jak i portretowej. W ofercie znajdziesz teleobiektywy Canon i Nikon, a także popularne modele Sigma Art czy Samyang z AF. Z łatwością wybierzesz teleobiektyw odpowiadający Twoim potrzebom i budżetowi. Skorzystaj z pomocy online lub porozmawiaj z doradcą w jednym ze sklepów stacjonarnych w Warszawie, Gdańsku, Katowicach oraz Poznaniu. Więcej informacji uzyskasz także na blogu pod adresem www.blog.cyfrowe.pl w zakładce fotografia/sprzęt.

Czym jest obiektyw szerokokątny do czego służy?


Obiektywy szerokokątne to bardzo pojemna grupa produktów, do której zazwyczaj zalicza się obiektywy, których ogniskowa mieści się w przedziale 4,5-35 mm. Znajdują one szereg zastosowań zarówno w fotografii jak i filmowaniu. Najczęściej wykorzystuje się je przy fotografii krajobrazowej, fotografii architektury, astrofotografii, ale także do fotografii ślubnej czy reportażowej. Przy ich pomocy możliwe jest pokazanie szerokich planów, pięknych krajobrazów. Są to specjalistyczne obiektywy do robienia zdjęć z bardzo bliska. Obiektyw szerokokątny pozwala również na pracę w ciasnych pomieszczeniach i małych przestrzeniach. To również niezwykle popularny typ obiektywów do vlogowania, ponieważ umożliwiają kręcenie siebie z ręki.

Obiektyw szerokokątny do Sony, Canona, Nikona - jaki szeroki kąt do bezlusterkowca?


Wybierając szeroki kąt warto przede wszystkim zwrócić uwagę na mocowanie, w które wyposażony jest nasz aparat. Popularny system bezlusterkowców Sony Alfa posiada bagnet Sony E. Do tego typu mocowania bardzo popularnym wyborem są obiektywy szerokokątne Sigma Art 35mm 1.4, lub też Sigma Art 24mm 1.4. Osoby szukające jeszcze szerszych kątów widzenia może zainteresować Sony FE 14 mm f/1.8 GM, który pozwala osiągnąć kąt widzenia wynoszący aż 114 stopni! To najlepszy szeroki kąt do Sony Alfa.

Użytkownicy bezlusterkowców marki Canon, w zależności od posiadanego systemu, powinni kierować swój wzrok w stronę obiektywów z mocowaniem RF (Canon R), lub też EF-M (Canon M) - warto zaznaczyć, że systemy te nie są ze sobą kompatybilne, dlatego warto zwrócić uwagę na typ mocowania przy zakupie. Użytkownicy serii Canon M chętnie wybierają obiektyw Canon 22mm f2, oraz Sigma 16mm 1.4. Natomiast właściciele Canonów z serii R najczęściej kupują obiektyw Canon RF 35 1.8 STM, oraz Samyang RF 14mm 2.8.

Co ciekawe na rynku pojawia się coraz więcej obiektywów tak zwanych firm zewnętrznych. Prócz marek takich jak Sigma czy Samyang coraz częściej można spotkać obiektywy Viltrox, które posiadają mocowania do aparatów Fujifilm X, Sony E czy Canon EF-M.

Szeroki kąt do APS-C, Micro 4/3 i do pełnej klatki - czym się różnią?


Bardzo ważną kwestią w przypadku wyboru obiektywu szerokokątnego do aparatu jest fizyczna wielkość jego matrycy. W przypadku mniejszych matryc należy pamiętać o przeliczniku ogniskowej, nazywanym też ekwiwalentem. Jest to cecha, która sprawia, że przy dokładnie takiej samej ogniskowej pole widzenia aparatu z matrycą APS-C jest węższe, niż w przypadku aparatu pełnoklatkowego. Najczęściej ekwiwalent taki wynosi x1,5 (Sony E, Fuji X) lub x1,6 (Canon EF-M), w skrajnych przypadkach jest to mnożnik x2 (micro4/3). Obiektyw szerokokątny do APS-C jest zaprojektowany tak, by uwzględniać te różnicę w kątach widzenia i dlatego też szeroki kąt do APS-C jest zazwyczaj szerszy niż taki przeznaczony do pełnej klatki.

Czy warto kupić szerokokątny obiektyw dedykowany do matrycy APS-C?


Wybierając obiektyw szerokokątny warto zwrócić uwagę do jakiego typu matryc jest one dedykowany. Teoretycznie część obiektywów szerokokątnych do bezlusterkowców z matrycą APS-C również można podłączyć do pełnej klatki, jednak ma to konsekwencje. Przykładem mogą być obiektywy szerokokątne Sony z oznaczeniem FE, które są dedykowane do matryc pełnoklatkowych, jednak można je podłączać również do aparatów APSC z mocowaniem Sony E. W przypadku, kiedy podłączymy obiektyw szerokokątny dedykowany do bezlusterkowca z matrycą APS-C, wtedy aparat taki wejdzie w „tryb crop” ograniczając używaną część matrycy ucinając przy tym znaczną część megapikseli.

Obiektyw makro do bezlusterkowca - jaki wybrać?

Bezlusterkowce dały wiele korzyści makrofotografom pasjonującym się zdjęciami przyrody czy fotografii produktowej w skali mikro. Przede wszystkim zmniejszenie gabarytów urządzeń umożliwiło łatwiejsze wybieranie się ze sprzętem w teren czy precyzyjne operowanie nim podczas żmudnego ustawiania ostrości (pomaga w tym także stabilizacja obrazu). W przypadku formatu Micro 4/3 pozwoliło także na łatwiejsze uzyskiwania optymalnego maksymalnego powiększenia. Warto więc wykorzystać ten typ aparatów dobierając do bezlusterkowca właściwy makro obiektyw Canon, Sony, Nikon, Tamron, Sigma i innych producentów zoom lub stałoogniskowy.


Obiektyw makro do bezlusterkowców - jaka skala powiększenia?


Za umowną granicę pomiędzy fotografią makro a zbliżeniową przyjmuje się skalę odwzorowania równą 1:1. Aby więc mówić o prawdziwym obiektywie do zdjęć makro, musi on operować przynajmniej takim współczynnikiem powiększenia. Dzięki temu rzeczywiste rozmiary miniaturowego obiektu będą odpowiadały temu, ile miejsca na matrycy bezlusterkowca zajmuje. Oczywiście możliwe jest uzyskanie większej skali odwzorowania niż 1:1 - za pomocą akcesoriów do makrofotografii czy odpowiednich parametrów ustawień aparatu. Tak czy inaczej, podstawą jest wysokiej klasy obiektyw, który pozwala na wykonywanie zdjęć przynajmniej przy ww. skali. Poniżej tej skali mówimy o fotografii zbliżeniowej.


Makroobiektyw do bezlusterkowca - ogniskowa typu krótkie tele


Najczęściej makro obiektywy do bezlusterkowców posiadają ogniskową odpowiadającą krótkiemu teleobiektywowi - czyli ogniskowa obiektywu 105 mm, 90 mm, 100 mm itp. Przesądza o tym fakt, że w skrócie taka dłuższa ogniskowa pozwala na uzyskanie większego dystansu roboczego. Oznacza to, że fotograf może być nieco dalej od fotografowanego, maleńkiego obiektu przy zachowaniu takiej samej skali odwzorowania. Nie trzeba więc robić zdjęć z bardzo bliskiej odległości. Zapobiega to płoszeniu owadów, rzucaniu cienia na kwiaty czy… „rozgnieceniu” fotografowanego przedmiotu obiektywem makro do bezlusterkowca. Podczas fotografowania tele np. 100mm przyda się system optycznej stabilizacji, ułatwiający kadrowanie.


Cropowanie obrazu a obiektyw do makrofotografii


Mnożnik ogniskowej zwany również cropem aparatu jest istotny także (a może w szczególności) w makrofotografii. Podobnie jak w przypadku innych rodzajów fotografii konieczne jest branie pod uwagę przy doborze obiektywu tego, jak rodzaj stosowanej matrycy i mocowania wpływa na ogniskową oraz kąt widzenia. Dlatego obiektyw do makrofotografii Olympusa będzie bardzo dobrym narzędziem, zapewniającym świetne zbliżenia, pomimo iż ma ogniskową 60 mm. Przypomnijmy, że wśród aparatów bezlusterkowych mamy do czynienia z matrycami micro 4/3, APS-C oraz pełną klatką.


Systemowy czy zamiennik: jaką markę obiektywów macro polecamy do aparatu Nikon, Sony, Canon itp.?


Makrofotografowie stają przed podobnym dylematem jak pozostali nabywcy nowego obiektywu - wybrać obiektyw macro systemowy czy niezależnych producentów. W przypadku makrofotografii niezależni producenci obiektywów makro tacy jak Venus Optics oferują naprawdę ciekawe, wyspecjalizowane modele. Podobnie jak najwyższej klasy makro obiektywy Sigma z linii Art stanowią świetną alternatywę w makrofotografii dla konstrukcji Olympusa, Sony itp. Warto pamiętać, że w fotografii rzadko możemy mówić o zamiennikach. Są to bowiem niezależne konstrukcje, które nie są kopiami oryginałów. Każdy producent obiektywów ma w swojej ofercie ciekawe rozwiązania dla fotografów o różnym stopniu zaawansowania. Wśród nich znajdziesz zarówno swój pierwszy obiektyw makro, jak i sprzęt profesjonalny, który uchwyci każdy detal.


Nietypowe makro obiektyw do bezlusterkowców - do czego służy?


Wśród oferty obiektywów macro do bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, Canon RF czy EF, Nikon Z itp. można znaleźć ciekawe, nietypowe modele. Takie makroobiektywy zapewniają wyjątkowe możliwości podczas uprawiania makrofotografii. Szczególnie wyróżniającym się szkłem do obrazowania mikro świata jest stałoogniskowy Venus Optics LAOWA Probe 24 mm o jasności f/14, który wygląda jak luneta. Taka konstrukcja pozwala na wykonywanie makrofotografii fotografowanego obiektu w trudno dostępnych miejscach. Umożliwia fotografowanie w skali 1:1. Taka soczewka makro może przydać się np. wewnątrz pojemników, w zaroślach itp.


Bezlusterkowiec do makrofotografii - koniecznie pełna klatka? Jak się ma do tego przysłona?


W makrofotografii zbyt mała głębia ostrości jest dużym wyzwaniem. W przeciwieństwie do innych gatunków fotografii trudniej jest uzyskać ostre dalsze plany niż plastyczny efekt bokeh. Dlatego czasami niekoniecznie trzeba stosować pełnoklatkowe aparaty bezlusterkowe. W makrofotografii sprawdzą się zatem także świetnie obiektywy do bezlusterkowców formatu APS-C czy Micro 4/3. Pozwalają uchwycić większą głębię ostrości.