

Obiektywy do bezlusterkowców: obiektywy zmiennoogniskowe (zoom)
- Stabilizacja: nie
- Do matryc: pełnoklatkowych
Sigma C 28-70 mm f/2.8 DG DN to zoom o standardowym zakresie ogniskowych i stałym świetle przeznaczony do pełnoklatkowych bezlusterkowców. Doskonały do codziennego fotografowania, posiada bezgłośny autofokus i zaawansowaną optykę gwarantującą wysokiej jakości zdjęcia od centrum po brzegi kadru, dobry kontrast nawet pod światło i bez aberracji chromatycznej.
- Średnica [mm]: 82
- Do matryc: pełnoklatkowych
Uniwersalny zoom zapewniający zarówno szerokie kąty widzenia, jak i zbliżenia. Jasność f/2-2.8 zapewnia małą głębie ostrości i możliwość fotografowania przy małej ilości światła dla każdej wartości ogniskowej. Obiektyw świetnie sprawdzi się także w trakcie filmowania.
Promocja
Wyprzedaż
Obiektyw Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM (SEL1635GM.SYX)
- Stabilizacja: nie
- Średnica [mm]: 82
- Do matryc: pełnoklatkowych
Porozmawiaj ze specjalistą Sony na czacie! (w godzinach 9-17) FE 16-35 mm f/2.8 GM to szerokokątny obiektyw typu zoom dedykowany do pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych Sony. Zaliczany do najwyższej serii G Master wyróżnia się doskonałymi parametrami optycznymi oraz mechanicznymi. Duża jasność oraz kołowa, 11-listkowa przysłona sprawia, że znajdzie szerokie zastosowanie, od krajobrazu po fotografię reporterską a nawet portret.
- Stabilizacja: nie
- Do matryc: pełnoklatkowych
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II z serii Art to flagowy obiektyw, który w porównaniu do poprzednika zdecydowanie ewoluował. Obiektyw wyróżnia się o 7% mniejszym korpusem oraz o 10% lżejszą wagą (745g). Udoskonalona konstrukcja obiektywu jest odporna na kurz i zachlapania. Autorski układ liniowy HLA gwarantuje szybką, precyzyjną i cichą pracę autofokusa. Ponadto model ten oferuje zaawansowane możliwości wykonywania zbliżeń, oraz odporność na niepożądane bliki i flary.
- Do matryc: pełnoklatkowych
Tamron 28-75 mm f/2.8 DI III VXD G2 należy do szanowanej linii G2, która zapewnia znakomite parametry obrazowania i kompaktową, solidną konstrukcję. Dzięki silnikowi liniowemu VXD obiektyw ten świetnie sprawdza się zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. Jego konstrukcja optyczna obejmuje 2 elementy specjalne GM i LD, a także powłokę BBAR i fluorową.
- Stabilizacja: tak
- Średnica [mm]: 77
- Do matryc: pełnoklatkowych
Uniwersalny obiektyw zoom o zakresie ogniskowych 24-105 mm, który należy do linii premium L. Posiada 5-stopniową optyczną stabilizację obrazu, 9-listkową przysłonę i cichy, bezgłośny oraz precyzyjny silnik AF STM. Obiektyw ten doskonale sprawdzi się zarówno w trakcie fotografowania, jak i filmowania.
Promocja
Polecamy
Obiektyw Canon RF 24-70 mm f/2.8 L IS USM
- Stabilizacja: tak
- Średnica [mm]: 82
- Do matryc: pełnoklatkowych
Uniwersalny obiektyw o zakresie ogniskowych 24-70 mm i stałej jasności f/2.8, który doskonale sprawdzi się zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. Należy do zaawansowanej linii premium L i posiada 5-stopniową stabilizację obrazu oraz silnik AF Nano USM. O doskonała jakość obrazów w każdych warunkach oświetleniowych dbają elementy asferyczne i niskodyspersyjne UD.
- Stabilizacja: tak
- Średnica [mm]: 95
- Do matryc: pełnoklatkowych
Porozmawiaj ze specjalistą Sony na czacie! (w godzinach 9-17) Super teleobiektyw o zakresie ogniskowych 200-600 mm pozwoli na uchwycenie wielu zapierających dech w piersiach momentów z wydarzeń sportowych czy życia dzikiej przyrody. Został zaprojektowany specjalnie z myślą o pełnoklatkowych bezlusterkowcach Sony. Instrument ten jest kompatybilny z telekonwerterami 1,4x i 2,0x, które dodatkowo poszerzają zakres jego możliwości. Możesz więc być naprawdę blisko interesującego Cię motywu - spojrzeć prosto w oczy zwierzętom lub zobaczyć wszystkie emocje wypisane na twarzach zawodników zmagających się na arenach sportowych.
- Średnica [mm]: 55
- Do matryc: APS-C
Uniwersalny zoom do bezlusterkowców z matrycami formatu APS-C. Oferuje stałą światło siłę f/2.8, silnik krokowy AF, maksymalne powiększenie 1:2.8 z minimalnym dystansem ostrzenia wynoszącym 12,1 cm. Świetnie sprawdzi się zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania.
- Stabilizacja: tak
- Średnica [mm]: 67
- Do matryc: pełnoklatkowych
Uniwersalny telezoom wykorzystujący cichy, szybki i precyzyjny silnik AF Nano USM i wydajną stabilizację obrazu o skuteczności do 6 stopni EV. Zaawansowana konstrukcja optyczna obejmuje m.in. szkło UD i powłokę SSC. 9-listkowa przysłona zapewnia estetyczny efekt bokeh. Obiektyw ten jest kompatybilny z telekonwerterami (sprzedawane oddzielnie).
Promocja
Polecamy
Obiektyw Canon RF 100-500 mm f/4.5-7.1L IS USM
- Stabilizacja: tak
- Średnica [mm]: 77
- Do matryc: pełnoklatkowych
Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM to superteleobiektyw z legendarnej serii L, który oferuje użytkownikom najwyższą jakość zdjęć. To idealne narzędzie dla fotografów przyrody i zdjęć sportowych. Na zaawansowaną optykę składają się elementy Super US i UD oraz powłoki ASC, zapewniające wysoki kontrast i ostrość. Solidne wykonanie i odporność na wszelkie warunki atmosferyczne takie jak wilgoć, czy wysokie temperatury to znak rozpoznawczy serii L. Obiektyw ten został wyposażony w system stabilizacji (5-os) dwa superszybkie silniki Nano USM, dzięki którym ustawianie ostrości jest momentalne, płynne i niemal bezgłośne - a to wszystko przy utrzymaniu niskiej wagi i kompaktowych rozmiarów.
- Średnica [mm]: 77
- Do matryc: pełnoklatkowych
Uniwersalny zoom z wielosilnikowym system AF i oferujący jakość serii S. Zapewnia wszechstronny zakres ogniskowych i świetnie sprawdza się także podczas filmowania. Minimalny dystans ostrzenia 35 cm i maksymalne powiększenie 0,39x pozwalają na wykonywanie świetnych zbliżeń.
Promocja
Polecamy
Obiektyw Canon RF 28-70 mm f/2 L USM
- Stabilizacja: nie
- Średnica [mm]: 95
- Do matryc: pełnoklatkowych
Uniwersalny zakres ogniskowych i stała jasność f/2 sprawiają, że ten obiektyw należacy do linii premium L jest doskonałym narzędziem dla każdego fotoreportera, fotografa ślubnego itp. Świetnie sprawdzi się także podczas filmowania. Wykorzystuje znakomity silnik AF USM, a także 9-listkową przysłonę i uszczelnioną konstrukcję, która jest odporna na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Promocja
Polecamy
Obiektyw Canon RF 70-200 mm f/2.8 L IS USM
- Stabilizacja: tak
- Średnica [mm]: 77
- Do matryc: pełnoklatkowych
Uniwersalny telezoom o jasności f/2.8, który należy do uznanej linii obiektywów premium L. Posiada 5-stopniową stabilizację obrazu i silnik AF Dual Nano USM. Dzięki temu ten obiektyw można z powodzeniem wykorzystać także w trakcie filmowania. Zaawansowana optyka obejmuje elementy asferyczne i niskodyspersyjne UD.
Promocja
Polecamy
Obiektyw Canon RF 70-200 mm f/4 L IS USM
- Stabilizacja: tak
- Średnica [mm]: 77
- Do matryc: pełnoklatkowych
Uchwyć świat w jakości serii obiektywów L za pomocą kompaktowego i lekkiego zmiennoogniskowego teleobiektywu z 5-stopniową optyczną stabilizacją obrazu, która zapewnia doskonałe zdjęcia z ręki i ułatwia kadrowanie za pośrednictwem wizjera elektronicznego. Krótki dystans ogniskowania wynoszący 60 cm pozwala skuteczne na wykorzystanie go także w portrecie. Dodatkowo obiektyw ten oferuje superszybki system AF, co jest niezbędne podczas uprawiania fotografii przyrodniczej czy sportowej. Model ten znakomicie sprawdza się także w trakcie filmowania.
Promocja
Obiektyw Canon RF 75-300 mm f/4-5.6
- Do matryc: pełnoklatkowych
Wszechstronny telezoom dla początkujących pasjonatów fotografowania i filmowania, którzy chcą znaleźć się bardzo blisko każdej akcji. Oferuje bardzo lekką i kompaktową budowę, 7-listkową przysłonę czy powłokę Super Spectra. Zapewnia minimalny dystans ostrzenia przy ogniskowej 300 mm wynoszący tylko 150 cm.
- Stabilizacja: nie
- Do matryc: pełnoklatkowych
Klasyczny reporterski obiektyw z linii S, który zapewnia zakres ogniskowych 24-70 mm i stałą światłosiłę f/2.8. Wykorzystuje zaawansowane powłoki nanokrystaliczne i ARNEO, zapobiegające powstawaniu flar i refleksów. Cichy, precyzyjny i szybki silnik AF sprawia, że obiektyw można z powodzeniem wykorzystać także w trakcie filmowania.
- Stabilizacja: nie
- Średnica [mm]: 82
- Do matryc: pełnoklatkowych
Porozmawiaj ze specjalistą Sony na czacie! (w godzinach 9-17) Obiektyw Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM to idealna odpowiedź na potrzeby najbardziej wymagających użytkowników. Ten standardowy zoom z serii G Master łączy dużą jasność f/2,8 z doskonałą rozdzielczością, ciekawym efektem bokeh oraz solidnością i szczelnością potrzebną w pracy zawodowego fotografa. Uniwersalny zakres ogniskowych 24-70 mm sprawdzi się zarówno w pracy reporter, fotografa przyrody czy fotografa ślubnego.
- Stabilizacja: tak
- Średnica [mm]: 82
- Do matryc: pełnoklatkowych
Wszechstronny obiektyw zapewniający ogniskowe 24-105 mm i stałą jasność f/2.8, należący do linii premium L. Wykorzystuje cichy, szybki i precyzyjny silnik automatycznego ustawiania ostrości USM. Zapewnia funkcje ułatwiające filmowanie, takie jak np. elektronicznie sterowana parafokalność, zniwelowany efekt oddychania czy możliwość skorzystania ze sprzedawanych oddzielnie adapterów zaawansowanego zoomu.
- Stabilizacja: tak
- Do matryc: pełnoklatkowych
Canon RF 28-70 mm f/2.8 IS STM to zoom kompletny - uniwersalny zakres ogniskowych 28-70 m, jasność f/2.8, 5,5-stopniowa optyczna stabilizacja obrazu, cichy, szybki i precyzyjny silnik AF STM i uszczelniona, lekka oraz kompaktowa konstrukcja z pierścieniem sterującym. Świetnie sprawdzi się zarówno w czasie fotografowania, jak i filmowania.
Najczęściej kupowane
Porady
Jaki obiektyw kupić do filmowania?
Przygotowaliśmy dla Ciebie garść porad oraz wybraliśmy kilka modeli, którymi powinieneś się zainteresować.
Obiektyw macro. Co musisz wiedzieć przed zakupem?
Szukasz szkła do makrofotografii? Zastanawiasz się który obiektyw da Ci największa zbliżenia? Jesli lubisz robić zdjęcia kwiatom, owadom, biżuterii, koniecznie to przeczytaj!
Jaką ogniskową wybrać? Lepszy szeroki kąt czy teleobiektyw?
Dowiedz się, co to jest ogniskowa oraz kiedy warto sięgnąć po obiektyw 24 mm a kiedy po 100 mm.
Teleobiektyw do bezlusterkowca - bądź bliżej akcji
Teleobiektywy pozwalają zbliżyć się do fotografowanych obiektów bez konieczności podchodzenia do nich. Dzieje się tak ze względu na efekt przybliżenia, który działa podobnie jak w lornetce czy lupie. Zasada działania teleobiektywów jest dość prosta a im większa ogniskowa tym zbliżanie jest mocniejsze. Teleobiektywy to specyficzne konstrukcje, które dzięki wąskiemu polu widzenia pozwalają osiągnąć efekt przybliżenia - innymi słowy obiektyw tele daje możliwość swobodnego fotografowania np. sportu, zwierząt, górskich krajobrazów, portretów czy też przedmiotów znajdujących się daleko bez konieczności zbliżania się do nich.
Teleobiektyw zoom do bezlusterkowca, czym się różni od wersji do lustrzanki?
Nowoczesne bezlusterkowceposiadają nowe bagnety, które pozwalają producentom na wprowadzenie wielu innowacyjnych rozwiązań. Podstawową różnicą pomiędzy teleobiektywem do lustrzanki a tele zoomem do bezlusterkowca jest fakt, że ostatnia soczewka została znacznie zbliżona do matrycy aparatu. Pozwala to na uzyskanie znacznie lepszych właściwości optycznych. Najpopularniejszym zakresem ogniskowych teleobiektywów zoom są teleobiektywy 70-200. Użytkownicy Sony E wybierają często teleobiektyw Sony FE 70-200 mm f/4.0 G OSS, który pasuje zarówno do aparatów pełnoklatkowych jak i takich z matrycą APS-C. Alternatywą dla mocowania Sony E jest Tamron 70-180 mm f2.8, który cechuje się dużą jasnością i małymi rozmiarami. Wśród fanów bezlusterkowców Canon serii R niezwykłą popularność zyskały dwa teleobiektywy z nowoczesnym bagnetem RF. Canon RF 70-200 f 4L IS USM i Canon RF 70-200 f 2.8L IS USM to najmniejsze i najlżejsze teleobiektywy dedykowane do pełnej klatki. Zaskakująco dużo teleobiektywów z zoomem mają do wyboru właściciele aparatów Fujifilm i Olympus. Konstrukcje takie jak FujiFilm Fujinon XF 55-200 mm f/3.5-4.8 czy też Olympus M.ZUIKO DIGITAL 40-150 mm f/4.0-5.6 to nie tylko świetna optyka, ale i niezwykła lekkość oraz kompaktowość - te teleobiektywy bez problemów można zabrać ze sobą na wycieczki!
Teleobiektywy do sportu i dzikiej natury - jaki obiektyw tele wybrać do bezlusterkowca?
Nie da się zrobić zdjęć z bliska podczas fotografowania zawodów sportowych, czy też dziko żyjących zwierząt. Dlatego też do tego typu fotografii warto wyposażyć się w teleobiektyw o szerokim zakresie ogniskowych. Tele zoom pozwoli na zrobienie fotografii bez płoszenia zwierząt i ingerowania w wysiłki sportowców, jednak 70-200 i podobnie mogą okazać się zbyt krótkie do tego typu fotografii. Chcąc fotografować dziką naturę warto skupić się na obiektywach tele, które dają jeszcze większe zbliżenie. Przykładem może być Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS lub też Canon RF 100-500 F4.5-7.1L IS USM, które cieszą się dużym uznaniem wśród fotografów natury. Osoby używające aparatów z sensorem m4/3 z pewnością docenią takie teleobiektywy jak Olympus M.ZUIKO DIGITAL 100-400 mm F/5.0-6.3 IS oraz Olympus 150-400 mm F/4.5 TC 1.25x IS PRO. Pierwszy z nich daje ekwiwalent ogniskowych wynoszący aż 200-600 mm. Drugi z kolei oferuje ekwiwalent 300-800 mm z możliwością wykorzystania wbudowanego telekonwertera, co daje odpowiednik ogniskowej aż 2000 mm.
Uniwersalny zoom do bezlusterkowca. Jaki obiektyw kupić?
Uniwersalne obiektywy do bezlusterkowców, tak samo zresztą jak i do lustrzanek, mają dać fotografowi maksymalną użyteczność i pozwolić na zrobienie zdjęć niezależnie od warunków. Dlatego też reprezentantami tej kategorii są wyłącznie obiektywy zmiennoogniskowe, nazywane popularnie zoomami.
Zalety posiadania jednego, uniwersalnego obiektywu
To właśnie możliwość szybkiego przybliżania i oddalania obiektów, lub jak powiedzą profesjonalni fotografowie - możliwość szybkiej zmiany ogniskowej, pozwala na ujęcie sedna akcji i zdecydowanie ułatwia kadrowanie. Obiektywy uniwersalne typu zoom są idealnym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą zmieniać obiektywów w trakcie sesji. Na przykład często podróżują i nie chcą zabierać ze sobą zbyt dużo ciężkiego sprzętu lub robią zdjęcia w niesprzyjających warunkach. Piach, kurz i wilgoć mogłyby uszkodzić elektronikę wewnątrz bezlusterkowca w trakcie zmieniania obiektywu. Chodzi więc jednocześnie o wygodę oraz bezpieczeństwo aparatu.
Stałoogniskowy czy zmiennoogniskowy. Stałka czy zoom?
Szukając jak najbardziej uniwersalnego obiektywu nie warto zastanawiać się nad obiektywami stałoogniskowymi. „Stałki” nie posiadają możliwości przybliżania i oddalania (zoomowania). W sytuacji kiedy potrzebujemy raz szerokokątnego obiektywu, a chwilę później teleobiektywu konieczna będzie zmiana obiektywu. Obiektywy wyposażone w zoom pozwalają na zmiany ogniskowych bez konieczności odkręcania obiektywów, co jest niezwykle przydatne podczas reportaży, czy też zwykłych wycieczek i spacerów z aparatem. Pozwala to nie tylko na niezwykle szybką zmianę kąta widzenia, ale także na zaoszczędzenie miejsca w torbie, gdzie zamiast kilku obiektywów stałoogniskowych wystarczy jeden zoom założony na aparacie. Na przykład uniwersalne obiektywy zoom takie jak np. Canon 24-105 czy Sony 24-105 posiadają szeroki zakres ogniskowych i można powiedzieć, że to obiektywy 3w1. Obiektyw szerokokątny, standardowy (portretowy) i teleobiektyw w jednym instrumencie optycznym.
Jaki obiektyw zoom do bezlusterkowca wybrać na początek?
Najważniejsze jest to, aby wybrać obiektyw o kompatybilnym mocowaniu. Mocowanie obiektywu nazywane jest najczęściej bagnetem lub gwintem i musi ono być identyczne jak w aparacie. Rodzajów mocowań wśród aparatów fotograficznych jest kilka, a do najpopularniejszych należą:
- - Sony E pasujące do wszystkich bezlusterkowców Sony
- - Canon RF, które jest kompatybilne z aparatami Canon z serii R
- - Canon EF-M dedykowane wyłącznie do małych bezlusterkowców Canon z serii M
- - Fuji X przeznaczone dla aparatów Fujifilm X
- - Micro 4/3 (MFT), które pasuje zarówno do aparatów Olympus jak i Panasonic z matrycami M4/3
Warto również pamiętać, że producent obiektywu nie musi być również producentem aparatu - firmy takie jak Sigma i Tamron robią wysokiej klasy optykę z różnymi bagnetami do aparatów niemal każdego producenta.
Obiektyw do bezlusterkowca dla amatora i profesjonalisty
Uniwersalny zoom do bezlusterkowca to świetny wybór dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją naukę fotografii i jeszcze nie wiedzą co dokładniej chcą fotografować lub też filmować. Szeroki zakres ogniskowych, oraz dodatkowe funkcje takie jak stabilizacja obrazu czy tryby macro, pozwolą początkującemu fotografowi poznać swoje potrzeby. Uniwersalny zoom to również najlepszy obiektyw na wakacje. Zamiast całej, ciężkiej torby obiektywów wystarczy jeden lekki, uniwersalny obiektyw, obejmujący pełne spektrum ogniskowych.
Obiektyw szerokokątny do fotografii wnętrz, architektury, reportażu i nie tylko
Niezwykle popularnymi na rynku fotograficznym są obiektywy szerokokątne zmiennoogniskowe. Choć dość niedoceniane, to szerokokątne zoomy często mogą okazać się dużo praktyczniejsze niż „stałki”. To idealny wybór przede wszystkim dla fotografów krajobrazów, architektury czy też fotoreporterów pracujących często w tłumie lub ciasnych przestrzeniach. To także niezwykle przydatne rozwiązanie dla podróżników i vlogerów, tworzących zdjęcia ale także i filmy.
Szerokokątny zoom do bezlusterkowca - do fotografii i filmowania
Możliwość zmiany ogniskowej pozwala na większą swobodę twórczą i szybką zmianę perspektywy i kąta widzenia bez konieczności zmiany obiektywu. To cecha bardzo przydatna między innymi podczas fotografii architektury i wnętrz. Możliwość zmiany kąta widzenia pozwoli sfotografować jednym obiektywem zarówno pomieszczenia małe, jak i te większe a nawet budynek z zewnątrz. Kupując szeroki kąt z funkcją zooma, otrzymujemy bardzo uniwersalne szkło. To również nieoceniona wręcz zaleta podczas fotografii ślubnej czy reportażowej, kiedy to podczas akcji nie ma czasu na zmiany obiektywów, która byłby niezbędna, by pokazać sedno akcji. Szeroki kąt przyda się także filmowcom, dla których będzie to narzędzie do kręcenia planów ogólnych, czy też vlogerom do ujęć typu selfie.
Szerokokątny zoom dla amatora
Szeroki kąt z zoomem dla wielu fotografów i filmowców może być często lepszym rozwiązaniem od obiektywu stałoogniskowego, szczególnie dotyczy to amatorów, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w fotografii. Obiektyw szerokokątny przy niewielkim koszcie pozwoli na odkrycie wielu możliwości i nowych perspektyw.
Cena obiektywu vs. jego możliwości, popularne szerokokątne zoomy, co warto kupić?
Szeroki kąt z zoomem do aparatu z matrycą APS-C nie musi być drogi - przykładem może być Canon EF-M 11-22 f4,5/5.6 IS STM. Jest to szerokokątny obiektyw do bezlusterkowców z serii Canon M, który jest ceniony za swoją jakość i oferowane możliwości, przy zachowaniu atrakcyjnej ceny.
Nieco droższymi, lecz równie popularnymi konstrukcjami są: Olympus M.ZUIKO DIGITAL 9-18 mm f/4.0-5.6 ED i Sony E 10-18 mm f/4.0 OSS. Pierwszy z nich przeznaczony jest do bezlusterkowców Panasonic i Olympus z matrycą micro 4/3. Sony natomiast zostało wyposażone w bagnet Sony E, który pasuje do bezlusterkowców tego producenta. Jest on jednak dedykowany do bezlusterkowców Sony z matrycą APS-C i podłączając go do aparatu pełnoklatkowego, ograniczy on używane pole matrycy drastycznie zmniejszając ilość megapikseli.
Obiektyw szerokokątny do pełnej klatki
Coraz większą popularnością wśród użytkowników cieszą się pełnoklatkowe aparaty bezlusterkowe wyposażone w matrycę formatu 35 mm. By wykorzystać cały potencjał większej matrycy należy kupować obiektywy szerokokątne dedykowane do pełnej klatki. Jednym z najpopularniejszych szkieł tego typu są konstrukcje 16-35 mm 2.8 lub takie o zbliżonej ogniskowej.
Przykładami popularnych obiektywów szerokokątnych do pełnoklatkowych bezlusterkowców mogą być: popularny Canon RF15-35mm 2.8, Nikkor Z14-30 f4, Sony FE 16-35 2.8 czy też bijący rekordy popularności Tamron 17-28 2.8. Ciekawostką może być fakt, że producenci tacy jak na przykład Sony, mimo że we wszystkich swoich bezlusterkowcach używają mocowania Sony E, oznaczają taki typ obiektywów jako Sony FE. Będą one pasować do wszystkich aparatów z mocowaniem E, również tych z matrycami APS-C.
Standardowe obiektywy do bezlusterkowców
Obiektyw standardowy zmiennoogniskowy ma dawać użytkownikowi najlepszą możliwą uniwersalność. Dlatego też standardowe obiektywy są tak popularne wśród fotografów amatorów, którzy dopiero szukają najlepszego dla siebie rozwiązania. Uniwersalny obiektyw pozwala na naukę i sprawdzenie własnych preferencji. Jednak nie są to wyłącznie konstrukcje przeznaczone i wybierane przez początkujących fotografów. Profesjonalne zoomy są ulubieńcami profesjonalnych fotografów ślubnych i reporterów prasowych! Dlaczego? Wtedy, gdy nie ma czasu na zmianę obiektywu, standardowy zoom do bezlusterkowca sprawdzi się najlepiej. Większość takich konstrukcji jest również wyposażona w system stabilizacji optycznej co sprawia, że to również popularny wybór jako obiektyw do filmowania.
Obiektyw standardowy do bezlusterkowca dla amatora fotografii
Można powiedzieć, że najpopularniejszymi obiektywami wśród amatorów na świecie są właśnie zmiennoogniskowe obiektywy standardowe. Są one tak popularne między innymi dlatego, że często występują w zestawach wraz z aparatem, z tego też względu zyskały przydomek obiektywów kitowych. (Kit z ang. „zestaw”). Są to przeważnie bardzo uniwersalne, lekkie i tanie obiektywy, które pozwalają postawić pierwsze kroki w świecie fotografii i filmowania. Do najpopularniejszych konstrukcji tego typu należą między innymi Sony FE 28-70 mm f/3.5-5.6 OSS, czy też Canon RF 24-105mm f/4-7.1L IS STM. Świetnie sprawdzają się jako jedyny obiektyw w torbie fotograficznej, gdy nie posiadamy funduszu na więcej specjalistycznych szkieł.
Uniwersalny obiektywy do bezlusterkowców ze średniej półki
Jeśli decydujemy się na zakup aparatu bez obiektywu kitowego, lub też zaczął nas on ograniczać i przyszedł czas na jego wymianę, wtedy warto zwrócić uwagę na uniwersalne obiektywy do bezlusterkowców z tak zwanej klasy średniej. Do najpopularniejszych przedstawicieli tego gatunku niewątpliwie należy zaliczyć konstrukcje takie jak Canon RF 24-105mm f/4L IS USM czy też Sony FE 24-105 f/4.0 G OSS, które posiadają przysłonę f/4 w całym, szerokim zakresie ogniskowych. Oznacza to, że zmiana ogniskowej nie powoduje zmiany przysłony. Wybierając taki obiektyw do filmowania, warto sprawdzić, czy posiada on system stabilizacji, który zniweluje drgania rąk podczas nagrywania bez statywu. Jeśli obiektyw nie posiada stabilizacji, z pomocą przyjdzie nam szeroka oferta gimbali, czyli elektronicznych stabilizatorów.
Tani, jasny obiektyw standardowy do bezlusterkowca
W podobnej półce cenowej można również natknąć się na jaśniejsze obiektywy, takie jak Tamron 28-75 F2.8 Di III RXD czy Sigma C 28-70 mm f/2.8 DG DN. Producenci sprzętu fotograficznego tacy jak Tamron oraz Sigma w relatywnie niskiej cenie oferują dużą uniwersalność i bardzo wysoką jasność. Obiektywy te jednak są dedykowane bardziej do amatorów, niż profesjonalistów, ze względu na swoje właściwości optyczne.
Profesjonalne zoomy do bezlusterkowców dla wymagających
Najpopularniejszymi obiektywami standardowymi z zoomem wśród profesjonalistów używających aparatów bezlusterkowych (Canon R, Sony Alpha) są obiektywy 24-70 2.8. Konstrukcje takie jak Sony FE 24-70 2.8, czy Canon RF 24-70 2.8L, czy Nikon NIKKOR Z 24-70 2.8 S są cenione nie tylko za najwyższą jakość optyki i stałą przysłonę f/2.8, ale także ze względu na jakość wykonania. Obiektywy te łączy solidna konstrukcja i system uszczelnień, dzięki którym sprawdzają się w niemal każdych warunkach. Dlatego też te obiektywy są tak często wybierane do fotografii ślubnej, reporterskiej czy podróżniczej.
Przyszłość już dziś - wyjątkowe obiektywy do bezlusterkowców
Na rynku zaczynają pojawiać się również uniwersalne obiektywy do bezlusterkowców, które idą o krok dalej - jednym z nich jest Canon RF 28-70 f/2L USM. Jest to pierwszy na świecie uniwersalny obiektyw, który przy takim zakresie ogniskowych posiada stałą światłosiłę wynoszącą f/2.