Sony FX3
Pełnoklatkowa kamera Cinema Line
Kamera Sony FX3 to przepustka do świata profesjonalnego kina. Wyróżnia ją nie tylko filmowa ekspresja, ale także niezawodność, łatwość obsługi i mobilna lekka konstrukcja - dokładnie to, czego potrzebują dzisiejsi twórcy. Nagrywaj filmy w 4K z małą głębią ostrości, rewelacyjnym efektem bokeh i swobodą kształtowania obrazu, jaką daje Ci pełnoklatkowa matryca.
Pełnoklatkowa jakość przy słabym świetle
Innowacyjne techniki przechwytywania światła w pełnoklatkowym przetworniku kamery FX3 pozwalają uzyskać wyraźny obraz nawet w słabym świetle. Standardowy zakres czułości ISO, wynoszący przy filmowaniu 80-102 400, można rozszerzyć do 409 600
Szeroki zakres dynamiki
Kamera FX3 ma wyjątkowy, ponad 15-stopniowy zakres dynamiki, umożliwiający rejestrację obrazu rano, w południe i wieczorem, we wnętrzach i plenerach. Utrwala każdy niuans i zapewnia wyjątkową swobodę korygowania kolorów w obrazie filmowym.
S-Cinetone — kolorystyka jak w kinie
Przy standardowych ustawieniach kamery FX3 obraz jest utrwalany z użyciem wyglądu S-Cinetone, wprowadzonego po raz pierwszy w renomowanym kamkorderze Sony FX9. Wygląd ten został starannie dostosowany do wymogów twórców, by zapewnić bogate kolory i naturalne odcienie skóry. Nagrania S-Cinetone można łączyć bez korekt z materiałem z innych kamer Cinema Line.
Materiał 4K 120 kl./s2 z idealnie ostrą każdą klatką
Dzięki dokładnemu systemowi AF i szybkiemu odczytowi matrycy kamera FX3 rejestruje szczegółowy obraz 4K nawet przy dużej liczbie klatek na sekundę. W trybie zwolnionego i przyspieszonego tempa (S&Q) użytkownik ma pełną kontrolę nad klatkażem i może nagrywać piękne ujęcia ruchu do odtworzenia w nawet pięciokrotnie zwolnionym tempie (w formacie 24p).
10-bitowy obraz S-Log3 i HDR — płynne przejścia tonalne
Krzywa gamma S-Log3 i przestrzeń barw S-Gamut3.Cine zapewniają wysoką jakość reprodukcji kolorów w szerokim zakresie dynamiki. Takie nagrania łatwo jest połączyć w postprodukcji z materiałem filmowym z innych kamer Cinema Line. Profil obrazu HDR HLG (Hybrid Log-Gamma) pozwala nagrywać obraz HDR do bezpośredniego wyświetlenia na zgodnym telewizorze.
Reprodukcja 16-bitowego materiału RAW przez port HDMI
Gdy wymagana jest elastyczność w postprodukcji, można nagrać 16-bitowy obraz RAW3 na zgodny rejestrator zewnętrzny podłączony przez HDMI. Kamera będzie równolegle zapisywać materiał XAVC HS 4K, XAVC S 4K lub XAVC S-I 4K i pliki proxy. Film RAW ma rozdzielczość 4264 × 2408 [16:9] — wyższą niż w standardzie DCI 4K4.
Kodek HEVC o wysokiej efektywności kompresji
Użycie kodeka MPEG-H HEVC/H.265 do nagrań w formacie XAVC HS podwaja wydajność kompresji. W porównaniu ze standardowym formatem 4K XAVC S format XAVC HS umożliwia zapis szczegółowego obrazu filmowego z 10-bitową kwantyzacją i próbkowaniem koloru 4:2:2 w plikach o zbliżonej, a nawet mniejszej objętości. Oznacza to jeszcze wyższą jakość obrazu przy rozsądnych rozmiarach plików.
Bogactwo szczegółów i realistyczne kolory
Kamera umożliwia użycie krzywych gamma S-Log2 i S-Log3. Krzywa S-Log3 lepiej oddaje przejścia tonalne w zakresie od cieni do średniej szarości (18%) i pozwala uzyskać szeroki zakres dynamiczny — maksymalnie ponad 15 stopni. Jeśli obraz z kamery ma być dostosowany do innych kamer Cinema Line z krzywą S-Log3, można skorzystać z trzech ustawień przestrzeni barw (S-Gamut, S-Gamut3 i S-Gamut3.Cine) zapewniających elastyczność i efektywność procesu twórczego podczas postprodukcji.
Nagrywanie plików proxy w celu usprawnienia montażu i edycji
Można równolegle zapisywać dwa rodzaje plików: o wyższej przepływności, w formatach takich jak 4K XAVC S-I, oraz pliki proxy HD o małej przepływności. Mniejsze pliki proxy pozwalają wykonać montaż i podgląd przed końcową produkcją. Zmniejszają obciążenie komputera, przyspieszają pracę i zwiększają efektywność. Zapis plików proxy odbywa się albo w 10-bitowym formacie XAVC HS (1920 × 1080), albo w 8-bitowym XAVC S (1280 × 720).
3-calowy, dotykowy, uchylny ekran 1.44 mln px
Otwierany na bok LCD rozszerza zakres perspektyw. Ułatwia precyzyjne kadrowanie i niestadardowe kadrowanie podczas filmowania z ręki i gimbala. Świetnie sprawdzi się przy selfie-vlogach, gdyż można go ustawić tak, aby widziała się w nim filmowana osoba.
Dwa gniazda CFexpress typu A
Kamera posiada dwa sloty na karty pamięci obsługujące standard CFexpress typ A oraz SDXC/SDHC klasy UHS-I i UHS-II. Dzięki CFexpress A kamera gwarantuje rekordowo szybki zapis i odczyt plików, np. filmów 4K o dużej przepływości. Dwa gniazda oferują zapis naprzemienny lub równoczesny.
Szybkie ładowanie Power Delivery
Kamera zasilana jest przez akumulator NP-FZ100, co zapewni współpracę przy długich sesjach. Zgosność ze standardem USB-PD daje możliwość szybkiego ładowania, a nawet ciągłego filmowania po podłączeniu odpowiedniego zasilacza lub powerbanku z USB-C.
Uszczelniona, magnezowa obudowa
Gwarancja wytrzymałości i mobilności nawet przy wykorzystaniu ciężkich obiektywów. Filtr umieszczony z przodu przetwornika drga z częśtotliwością 70 tys. cykli na sek. powodując usuwanie kurzu z matrycy. Ponadto wszystkie połączenia oraz osłony portów zostały uszczelnione, dzięki czemu kamera zyskała odporność na pył i wilgoć.
Przesył danych przez wi-fi
Sony FX3 współpracuje z sieciami 5GHz i 2,4 GHz. Korzysta też z sieci Ethernet 1000BASE-T po podłączeniu przejściówki USB-Ethernet do gniazda USB-C, które jest zgodne ze standardem SuperSpeed USB 5 Gb/s (USB 3.2). Profesjonalną pracę ułatwiają funkcje zdalnego sterowania oraz bezprzewodowego przesyłania plików na serwer FTP.
Łatwiejsza edycja w programach Catalyst
Kamera FX3 zapisuje metadane dotyczące stabilizacji obrazu i obrotu kamery, które mogą ułatwić podgląd materiału i przygotowanie go do montażu w bezpłatnym programie Catalyst Browse lub niedrogim Catalyst Prepare.
Porównanie Sony FX3 do innych zaawansowanych kamer
Korzyści wspólne dla Sony FX3, FX6 i A7S III
- pełnoklatkowa, podświetlana od tyłu matryca CMOS Exmor R 12,1 MP
- procesor BIONZ XR
- Wysoki klatkaż 120 kl/4K i 240kl/ HD
- zakres tonalny 15 stopni
Korzyści znane z Sony FX6
- S-Cinetone, S-Log3, HLG, Rec. 709 gamma options
- lampki sygnalizacyjne z przodu, z boku i z tyłu
- wentylator wewnętrzny zapobiegający przegrzaniu
- dźwignia zoomu
Korzyści znane z A7S III
- 5-osiowa stabilizacja w korpusie
- 16-bitowe, czyste wyjście HDMI
- S-Log2 gamma
- zakres ISO 80-409 6000 (rozszerzony)
Ulepszone funkcje FX3
- Wygodna obsługa jedną ręką ( bez klatki operatorskiej )
- Czas pracy akumulatora o 1,6x dłuższy, niż w A7S III
- Opcja zasilania USB-PD dla wydłużenia czasu nagrywania
Autorski test Cyfrowe.pl
Sony FX3 to pełnoklatkowa kamera Cinema Line, przepustka do świata profesjonalnego kina. Wyróżnia ją nie tylko filmowa ekspresja ale także niezawodność, łatwość obsługi i mobilna lekka konstrukcja - dokładnie to, czego potrzebują dzisiejsi twórcy. Nagrywaj filmy w 4K z małą głębią ostrości, rewelacyjnym efektem bokeh i swobodą kształtowania obrazu, jaką daje Ci pełnoklatkowa matryca.