aparat cyfrowy pentax k-3 mark iIi monochrom
Czarno-biała lustrzanka cyfrowa
Fotografia czarno-biała (monochromatyczna) to źródło niezwykłej ekspresji. Poprzez zrezygnowanie z reprodukcji kolorów, możliwe jest wyraźniejsze przedstawienie formy i faktury obiektów, świateł i cieni, a także przejść tonalnych. Dla tych użytkowników, którzy chcą poświęcić się fotografii czarno-białej, Pentax przygotował monochromatyczną lustrzankę K-3 Mark III Monochrom, która posiada przetwornik obrazu opracowany specjalnie do tworzenia czarno-białych zdjęć. Każdy piksel matrycy wykrywa dane dotyczące jasności światła przechodzącego przez obiektyw. Uzyskane dane są następnie bezpośrednio konwertowane w celu skomponowania obrazu.
Czarno-biała matryca
Typowe czujniki kolorowych obrazów są zaprojektowane w celu odbierania światła przechodzącego przez filtry koloru czerwonego (R), zielonego (G) i niebieskiego (B), tak więc każdy piksel wykrywa tylko jeden składnik koloru. Aby skomponować obraz monochromatyczny, czujniki kolorowe muszą przekonwertować dane barwne na dane monochromatyczne poprzez interpolację uzyskanych danych kolorowych, wykorzystując jako punkt odniesienia sąsiednie obszary pola obrazu. Ponieważ sensor monochromatyczny może wiernie odzwierciedlać dane dotyczące jasności uzyskane przez każdy piksel na obrazie - bez procesu interpolacji - fotograf może uzyskać wyjątkowo subtelne czarno-białe obrazy o wysokiej rozdzielczości i bogatej gradacji.
Zaprojektowany wyłącznie dla fotografii monochromatycznej
Pentax K3 Mark III Monochrom został przeprojektowany tak, aby maksymalnie wykorzystać potencjał przetwornika czarno-białego. W przeciwieństwie do standardowej matrycy kolorowej monochromatyczny sensor zastosowany w tym aparacie dostarcza pełną informację o świetle, umożliwiając wykonywanie niebywale ostrych zdjęć o zdumiewającej gradacji i naturalną ekspresją. To plastyka, którą jest w stanie zapewnić wyłącznie matryca czarno-biała.
Niestandardowe tryby monochromatyczne
Wersja Monochrom otrzymała 3 niestandardowe tryby obrazu zaprojektowane specjalnie dla czarno-białego przetwornika - standardowy, twardy i miękki. Każdy tryb zapewnia drobiazgową regulację parametrów, takich jak tonacja, kontrast, ostrość itp. Pozwala to fotografom spersonalizować swoje zdjęcia w celu uzyskania rezultatów, dokładnie takich, jakich oczekują.
Stylistyka obudowy dopasowana do fotografii czarno-białej
Zmiany w wersji Monochrom nie dotyczą wyłącznie matrycy czarno-białej. Także zewnętrzna konstrukcja została dostosowana do zdjęć monochromatycznych. Aparat posiada białe podświetlenie panelu danych LCD umieszczonego na górnym panelu. Obudowę zdobi także napis Monochrom. Menu interfejsu użytkownika ma domyślnie czarno-biały schemat kolorów, a znaczek SR (Shake Reduction) jest wykończony w srebrnym kolorze. Ikony nadrukowane na przyciskach i przełącznikach zostały wykończone w 3 odcieniach szarości, tak aby zwiększyć intuicyjność obsługi sprzętu.
Minimalna wartość ISO 200
Ponieważ czujnik obrazu monochromatyczny jest wolny od kolorowych filtrów skutkujących stratami światła, to może przyjąć więcej światła. Pozwala to na ustawienie minimalnej czułości ISO aparatu na 200.
Przycisk Fx
W przeciwieństwie do fotografii kolorowej, w której odwzorowanie kolorów różnie się w zależności od źródła światła (temperatury barwowej), fotografia monochromatyczna nie wymaga kontroli balansu bieli. W aparacie Pentax K3 Mark III Monochrom przycisk balansu bieli został zastąpiony przyciskiem Fx (funkcyjnym).
Wbudowana redukcja drgań
Pentax K3 Mark III Monochrom wykorzystuje zaawansowany system redukcji drgań SR (Shake Reduction), który pozwala fotografowi używać wszystkich obiektywów - od najnowszych po stare konstrukcje manualne - i robić ostre, pozbawione rozmyć zdjęcia w każdych warunkach.
Wersja lustrzanki z monochromatyczną matrycą i konstrukcją zoptymalizowaną pod kątem czarno-białej fotografii. Zapewnia niebywałą ostrość i szczegółowość zdjęć o subtelnych przejściach tonalnych. Wbudowana redukcja drgań SR umożliwia używanie w każdych warunkach zarówno najnowszych, jak i starych, manualnych obiektywów.