Monitory
Nie znaleziono ofert spełniających zadane kryteria.
Usuń wybór z niektórych filtrów lub wyłącz wszystkie.
Usuń wybór z niektórych filtrów lub wyłącz wszystkie.
Monitor dla fotografa - na co zwrócić uwagę?
Era fotografii cyfrowej otworzyła wiele możliwości edycji i manipulacji obrazem. Oprogramowanie służące do obróbki fotografii, np. Adobe Photoshop czy Lightroom jest podstawowym narzędziem zawodowych fotografów, pasjonatów i coraz częściej amatorów. Cyfrowa fotografia otwiera wiele możliwości, ale również niejako zmusza do pracy przed monitorem. Dlatego też wybór odpowiedniego wyświetlacza jest tak ważny.
Konsumenckie monitory do komputerów przeważnie pokrywają wyłącznie część standardowej palety sRGB, przez co nazywane są monitorami wąskogamutowymi. Specjalistyczne monitory dla fotografów to monitory szerokogamutowe ponieważ pokrywają znacznie większą przestrzeń barwną, która sięga 100% Adobre RGB lub nawet P3. Dzięki temu kolory są lepiej odwzorowanie, co pozwala na znacznie lepsze oddanie barw i zarządzanie nimi. Jak wybrać odnowieni monitor graficzny i na co zwracać uwagę?
Czy monitor gamingowy może służyć jako monitor do obróbki zdjęć?
Monitory dla graczy charakteryzują się przede wszystkim krótkim czasem reakcji oraz dużą częstotliwością odświeżania. Parametry te nie są przesadnie ważne przy obróbce fotografii, czy też filmów. Wśród monitorów gamingowych przeważają matryce TN, które nie słyną z dobrego odwzorowania kolorów. Dlatego też wybierając monitor dla fotografa, nie warto interesować się monitorami dla graczy. Niestety nie zastąpią one profesjonalnego sprzętu takich marek jak EIZO.
Rodzaje matryc i przestrzeń barwna w monitorach fotograficznych
Współczesne ekrany LCD posiadają różne typy matryc, które mają różne cechy. Prócz wspomnianych matryc TN, istnieją również inne typy, takie jak na przykłada VA czy matryce IPS. Te ostatnie są najczęściej wykorzystywane w monitorach do obróbki zdjęć. Do najważniejszych cech matrycy IPS należy jej doskonała reprodukcja kolorów, szerokie kąty widzenia oraz pokrycie przestrzeni barwnej na poziomie Adobe RGB i większych. Szukając monitora fotograficznego warto więc zwrócić uwagę na typ matrycy, bo to kluczowy element wyświetlacza, dzięki któremu fotograf będzie mógł zobaczyć w pełni rzeczywiste kolory, które zarejestrował jego aparat.
Matryca monitora to nie wszystko
Sam fakt posiadania matrycy IPS nie oznacza jednak, że monitor nadaje się do obróbki fotografii i wideo. Równie ważna jest elektronika oraz technologie, takie jak system korygowania równomierności oświetlenia. Ze względu na zaawansowaną elektronikę monitory dla fotografa są grubsze od zwykłych monitorów do komputera. Jednak dzięki tak zaawansowanym systemom i technologiom monitory dla fotografów dają bardzo równy obraz na całości matrycy, posiadają szerokie pokrycie koloru oraz pozwalają na dokładną kalibrację ekranu. Warto również zwrócić uwagę na rozdzielczość oferowaną przez monitor i dobrać odpowiednią do rozmiaru ekranu.
Kalibracja ekranu do obróbki zdjęć
Jednak czasem i najlepszy monitor graficzny może rozczarować. Zdarza się, że podczas oglądania wydruków lub tej samej fotografii na innych wyświetlaczach, zdjęcie wygląda zupełnie inaczej. Dlaczego tak się dzieje, że to samo zdjęcie na monitorze i na papierze wygląda inaczej? Najczęstszą przyczyną jest brak kalibracji monitora. Jest to wręcz kluczowa kwestia w przypadku monitorów fotograficznych, bo właśnie dzięki kalibracji można odpowiednio dostroić monitor.
Czy można kalibrować każdy monitor?
Teoretycznie tak i warto to robić, jednak najlepsze efekty da kalibracja monitorów dla fotografa, które były projektowane z myślą o pracy nad grafiką, fotografią i filmem. Renomowani producenci, tacy jak Eizo, wyposażają niektóre swoje monitory we wbudowany kalibrator. W przypadku kiedy ekran nie posiada wbudowanego kalibratora, należy kupić zewnętrzne urządzenie, jak np. Datacolor lub X-Rite.
„Większość ludzi zobaczy zdjęcie na smartfonie albo tanim monitorze”
To jeden z najczęściej padających argumentów, jest on jednak błędny w samym założeniu. Po pierwsze używając dobrego monitora fotograficznego autor jest w stanie obrobić zdjęcie w sposób poprawny, co zminimalizuje różnice na innych wyświetlaczach. Wręcz niemożliwe jest uzyskanie dobrego odwzorowania barw na zwykłym, nieskalibrowanym monitorze. Każdy fotograf kiedyś będzie drukować swoje zdjęcia, lub jego zdjęcia będą drukowane przez kogoś. Próba wydruków po obróbce na zwykłym, nieskalibrowanym monitorze do komputera może okazać się karkołomna, a efekty druków dalekie od porządnego efektu. Dlatego też inwestowanie w najdroższe aparaty i obiektywy, przy braku dobrego monitora do obróbki zdjęć może mijać się z celem, ponieważ nie będzie można wykorzystać pełni potencjału oferowanego przez aparat.
Eizo, Nec, Benq, Acer, Asus - jaki monitor dla fotografa wybrać?
Do najpopularniejszych monitorów graficznych należą monitory Eizo, Nec a w ostatnim czasie również Benq, Acer i Asus. Dwóch pierwszych producentów posiada największe doświadczenie w produkcji monitorów dla fotografów, a dzięki bogatemu doświadczeniu dostarczają produkty na najwyższym poziomie, które są w stanie zapewnić wysoki komfort pracy podczas edycji plików RAW, edycji i selekcji fotografii oraz montażu materiałów wideo. Jednym z bestsellerów w tej kategorii monitorów do komputera jest Eizo CS2420, który oferuje wiele przydatnych funkcji, oraz topową jakość wykonania w rozsądnej cenie.