Najlepsze obiektywy Sony do filmowania bezlusterkowcami
Wybrałeś już aparat, teraz przyszedł czas na wybór odpowiedniego obiektywu. Dzięki poniższej, wyselekcjonowanej liście, bez problemu dobierzesz obiektyw, który spełni wszystkie Twoje filmowe potrzeby!
Sony FE 135 mm f/1.8 GM
Niespotykany efekt bokeh
Ten teleobiektyw pokochają wszyscy filmowcy lubiący plastyczne ujęcia. Przy kompaktowych wymiarach i niewielkiej wadze 960 gramów otrzymujesz szło o długiej ogniskowej i bardzo jasnej przysłonie. Takie połączenie zapewnia niespotykany efekt bokeh. Pierścień ostrości wykorzystuje system Linear Response MF zapewniając dokładne i wygodne ręczne ostrzenie. Z kolei pierścień przysłony pozwala na zmianę jej wartości bezpośrednio na obiektywie. Wszystko to sprawia, że obiektyw dobrze sprawdzi się na różnych zleceniach filmowych jako szkło do plastycznych i ciekawych ujęć.
Sony FE 14 mm f/1.8 GM
Szeroki i jasny - czego chcieć więcej?
Każdy filmowiec powinien mieć w swojej kolekcji przynajmniej jeden szeroki kąt. Najlepiej ultraszeroki, który sprawdzi się we wszystkich sytuacjach, a w niektórych będzie wręcz niezastąpiony. Sony FE 14 mm f/1.8 GM jest właśnie takim obiektywem. Praca na gimbalu, filmowanie architektury, krajobrazu – w tym sprawdzi się świetnie. Jego wyróżnikiem jest jednak bardzo jasna przysłona, rzadko spotykana przy takich parametrach – f/1.8. Dzięki niej obiektyw sprawdzi się dobrze na nocnych zdjęciach i wszędzie tam, gdzie nie ma wiele światła.
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM2
Teleobiektyw w kompaktowej obudowie
Tego obiektywu nikomu nie trzeba przedstawiać. Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM2 to nowa odsłona słynnego teleobiektywu, który zdobył wiele nagród i znany jest ze swojej jakości. Charakterystyczny biały tubus sugeruje, że mamy do czynienia z zoomem 70-200 mm. Każdy producent ma taki model w ofercie. W przypadku obiektywu Sony udało się zachować zwartą, kompaktową konstrukcję, dając przy tym jasne światło f/2.8 i wydajną optyczną stabilizację. Model ten będzie niezastąpiony w filmowaniu zbliżeń, dialogów, jak i wszędzie tam, gdzie nie chcesz zbyt blisko podchodzić do bohaterów. Zapewni też niespotykany dla innych modeli efekt zbliżenia tła do filmowanej postaci.
Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM2
Hit w nowej odsłonie
Klasyczny i hitowy obiektyw w nowym, ulepszonym wydaniu. Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM2 gwarantuje znakomitą uniwersalność dzięki swoim parametrom – szerokiemu zakresowi ogniskowych 24-70mm. Dzięki nim jest w stanie zastąpić kilka innych szkieł. W przeciwieństwie do niektórych obiektywów o takim zakresie ogniskowych, model ten dodatkowo posiada jasną i stałą przysłonę f/2.8. Taka wartość w połączeniu z pełną klatką zapewnia ładny i plastyczny bokeh. Model jest zatem idealny dla osób lubiących uniwersalność, którym zależy przy tym na plastyce obrazu.
Sony FE 20-70 mm f/4
Przełomowa, nietypowa ogniskowa
Jeden z najnowszych, a przy tym najbardziej przełomowych obiektywów w hisotrii Sony. Model ten posiada niespotykany dotąd zakres ogniskowych – 20-70mm przy stałym świetle f/4. Takie parametry są o tyle ciekawe, że większość uniwersalnych zoomów oferuje 24 mm na szerokim końcu. Dodatkowe 4 milimetry daje bardzo wiele – obiektyw ten idealnie sprawdzi się na gimbalu, dając ponadprzeciętnie szeroki kadr. Z drugiej strony w ciągu sekundy możesz uzyskać również duże zbliżenie dzięki 70 mm. Daje to dużą uniwersalność podczas pracy.
Sony FE 16-35 mm f/4 G
Idealny obiektyw do pracy na gimbalu
Sony FE 16-35 mm f/4 G to uniwersalny obiektyw dedykowany do aparatów pełnoklatkowych, z racji czego otrzymujemy naprawdę szeroki kąt, idealny do pracy na gimbalu. Jego uniwersalność wynika z faktu, że to obiektyw zmiennoogniskowy (zoom). Warto jednak podkreślić, że przy zmianie ogniskowej jego tubus się nie wysuwa, a to istotne o tyle, że zmiana ogniskowej nie zmieni środka ciężkości na gimbalu. Zapewnia to większą stabilność i nie ma potrzeby wprowadzania poprawek i wyważania sprzętu od nowa za każdym razem.
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM
Świetny obiektyw do vlogowania
Ten obiektyw to rzadko spotykany jasny zoom. Połączenie jasnej przysłony z faktem, że to szkło dla pełnej klatki, gwarantuje duże rozmycie tła. Ten model od Sony z serii G Master wyposażony jest w bezgłośny silnik AF, który zapewnia szybkie i celne ustawianie ostrości. Dobrze sprawdzi się w nagrywaniu vlogów. Odgłosy autofokusu nie zarejestrują się na nagraniu.
Sony FE 16-35 mm f/4.0 Zeiss Vario-Tessar
Do filmowania z ręki wszystkimi aparatami
Uniwersalny, zmiennoogniskowy obiektyw dobry dla matryc pełnoklatkowych, jak i APS-C. Będzie więc świetnym wyborem dla posiadaczy wszystkich aparatów Sony Alpha: z serii A7, A9, A1 czy nawet A6000. Model ten jest bardzo kompaktowy, biorąc pod uwagę jego zaawansowaną optykę. Dużą zaletą modelu jest również obecność optycznej stabilizacji, co sprawia, że możemy nim filmować z ręki, bez dodatkowych akcesoriów takich jak statyw czy gimbal. Stabilizacja w obiektywie może również współpracować z 5-osiową stabilizacją w aparacie, dając jeszcze lepsze efekty.
Sony FE 24 mm f/1.4 GM
Obiektyw do filmowania ślubów
Oferuje szeroki kąt widzenia i bardzo jasną przysłonę. Dzięki jasnej przysłonie obiektyw sprawdzi się wszędzie tam, gdzie nie ma dużo światła, np. na zleceniach ślubnych, koncertach, reportażach i we wnętrzach. Przy takiej jasności (F1.4) operator może uzyskać przyjemny efekt bokeh. Obiektyw posiada też manualny pierścień przysłony, co również gwarantuje manualne ustawianie jasności bezpośrednio na tubusie.
Sony FE 35 mm f/1.4 GM
Wysokiej jakości obiektyw do filmowania w 4K
Ogniskowa 35 mm jest jedną z najpopularniejszych w świecie filmu. A jeśli połączymy ją z dużą jasnością, to Sony FE 35 mm f/1.4 GM staje się dobrym wyborem dla filmowca. Seria G Master gwarantuje najwyższą jakość optyki, więc szkło dobrze sprawdzi się w filmach 4K. Dzięki dwóm silnikom liniowym XD otrzymujemy system szybkiego i cichego ostrzenia. Z kolei system Sony Linear Response MF dostarcza bezpośrednie, liniowe zmienianie ostrości podczas pracy z MF, jeśli akurat nie chcemy korzystać z autofokusu.
Sony FE 35 mm f/1.8
Jasny i tani obiektyw na co dzień
Sony FE 35 mm f/1.8 to jeden z tańszych modeli Sony, który charakteryzuje się wysoką jasnością. Konstrukcja obiektywu została znacząco uproszczona, więc to model, który dobrze sprawdzi się, gdy chcemy wykorzystać automatykę aparatu, w tym autofokus. Ważną cechą tego modelu jest bez wątpienia jego kompaktowość i mały rozmiar, co czyni go dobrym wyborem do filmowania z gimbalem.
Sony FE 50 mm f/1.2 GM
Świetny obiektyw do kręcenia dialogów
Sony FE 50 mm f/1.2 GM jest bez wątpienia najjaśniejszym obiektywem tego producenta. Obiektyw typu standard dla filmowca to idealny sposób na bliskie ujęcia, kręcenie dialogów, gdzie postać kadrowana jest wąsko. Wysoka jakość optyczna serii G Master sprawia, że nawet na “pełnej dziurze” f/1.2 uda nam się uzyskać ostry obraz. Wartość przysłony sprawia również, że model dobrze poradzi sobie w filmach dokumentalnych, gdzie musimy “pozbyć się” tła, bo jest ono nieestetyczne. Tak wysoka jasność pozwala na duże rozmycie tła, co w wielu sytuacjach okaże się bardzo pomocne.
Sony FE 55 mm f/1.8
Łatwe filmowanie na automacie
Ten obiektyw od Sony pochwalić się może niestandardową ogniskową i jasną przysłoną. Nie posiada manualnej przysłony, ani podziałki ostrości. Dedykowany jest do zastosowań, w których nie zależy nam na manualnym ustawianiu przysłony i ostrości, a w zamian chcemy skorzystać z automatyki aparatu. Dzięki uproszczonej konstrukcji charakteryzuje się dużą kompaktowością — waży niecałe 300 gramów. Z kolei jego uszczelniana obudowa zapewnia pracę w praktycznie każdych warunkach.
Sony FE 24 mm f/2.8 G
Autofokus tak dobry, że na zawsze zrezygnujesz z ręcznego ostrzenia
Kompaktowy szeroki kąt od Sony idealnie sprawdzi się na gimbalu. Jest szeroki i jasny, a więc nadaje się, chociażby, do filmowania ślubów. Obiektyw charakteryzuje również niska waga oraz to, że jego tubus nie jest zbyt długi, co pozwala go dobrze wyważyć na gimbalu. Dzięki dwóm silnikom liniowym model ten dobrze współpracuje z aparatami Sony Alpha, wykorzystując odpowiednio ich system AF. To sprawia, że użytkownik może całkowicie zrezygnować z ręcznego ostrzenia. Model posiada też przełącznik przysłony na tubusie oraz przycisk blokady ostrości.
Sony FE 85 mm f/1.8
Świetny stosunek ceny do jakości
Jeden z najpopularniejszych obiektywów Sony. Nie bez przyczyny, bowiem to szkło o świetnym stosunku ceny do jakości. Długa ogniskowa w połączeniu z jasną przysłoną dają ładny efekt bokeh. Taka wartość ogniskowej pozwala na kręcenie ujęć, w których tło niejako “zbliża się” do postaci. To model dobry dla osób, którym zależy na portretowych, bliskich ujęciach. Obiektyw ten należy do serii szkieł z zaawansowaną optyką i lekką konstrukcją. Dzięki przyciskowi AF/MF możemy szybko przełączyć się na manualną ostrość, a potem powrócić do AF.
Sony E 18-105 mm f/4.0 G
Bestseller i kandydat na Twój pierwszy profesjonalny obiektyw
Ten obiektyw to wieloletni hit sprzedażowy Sony. Dedykowany bezlusterkowcom APS-C model łączy w sobie bardzo szeroki zakres ogniskowych ze stałą wartością przysłony i stabilizacją optyczną. Te cechy w połączeniu z jego naprawdę dobrą ceną sprawiają, że dobrze sprawdzi się jako pierwszy obiektyw zamiast tzw. “kita”. Na początek nie będziesz musiał dokupować żadnego innego szkła, bo posiadając ten model, otrzymasz zarówno szeroki kąt, jak i teleobiektyw 2 w 1. To idealny wybór dla vlogerów. Co ważne, w tym zoomie nie wysuwa się tubus podczas zmiany ogniskowej, a więc model dobrze sprawdzi się na gimbalu.
Sony FE 24-105 f/4.0 G OSS
Jeden obiektyw do wszystkiego
Model ten to w pewnym sensie pełnoklatkowy odpowiednik słynnego 18-105 od Sony. Sprawdzi się idealnie w sytuacji, gdy chcesz kupić tylko jedno szkło, które zagwarantuje Ci dużą uniwersalność. Bardzo szeroki zakres ogniskowych sprawia, że zastąpi kilka innych szkieł. 24 mm w najszerszym miejscu to wystarczająca wartość, by dobrze sprawdził się na gimbalu. Z kolei wbudowana stabilizacja optyczna (mogąca współpracować z tą w aparacie) pozwala na filmowanie z ręki. Ten model to dobry wybór do wszelkich zastosowań reportażowych, gdzie czasami nie ma czasu na zmianę obiektywu.
Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM OSS
Uchwyć wszystko w zasięgu wzroku
Szerokokątny obiektyw to szkło, które daje duże kreatywne możliwości filmowcowi. Ten model to ultraszeroki kąt. 12 mm na pełnej klatce zapewnia kąt widzenia 114 stopni. Przy takich parametrach nie tylko możesz uchwycić wszystko w zasięgu wzroku, ale też otrzymasz charakterystyczny efekt zakrzywiania rogów, sprawdzający się świetnie w połączeniu z gimbalem. Jeśli chcesz uzyskać standardowy, niezakrzywiony obraz, możesz zmienić ogniskową na 24 mm.
Najważniejsze parametry obiektywów do filmowania
Jednym z elementów, na które warto zwrócić uwagę, jest przysłona. Powinna ona gwarantować bezskokową zmianę. Dzięki niej na filmie nie będzie widać nagłych zmian w jasności, jak to ma miejsce w przypadku klasycznej przysłony. Niektóre obiektywy oferują pierścień przysłony na tubusie, w przypadku innych przysłonę będziemy zmieniać bezpośrednio w aparacie.
Obecnie systemy AF w aparatach są na tyle dopracowane, że dobrze radzą sobie z filmowaniem. Nie zawsze jednak było to takie oczywiste. Ponadto obiektyw musi odpowiednio współpracować z aparatem, by w pełni wykorzystać jego możliwości. Ważne jest, by obiektyw do filmowania oferował cichy silnik AF, dzięki któremu nie będzie słychać na nagraniu, jak pracuje podczas zmieniania punktu ostrości.
W przypadku, gdy ostrzyć zamierzamy ręcznie, istotną rolę odgrywa to, jak pracuje pierścień ostrości. By zapewnić wygodne manualne ostrzenie, obiektyw do filmowania powinien gwarantować niewielki opór i krótki skok. Tak, by przestawianie ostrości z jednego elementu na drugi nie wymagało kilkukrotnego przekręcenia pierścienia.
Obecność optycznej stabilizacji w obiektywie do filmowania nie jest koniecznością, ale na pewno jest przydatna. Pozwoli na filmowanie z ręki bez obaw o rozedrgany kadr. Często stabilizacja w obiektywie może pracować z tą w aparacie, gwarantując jeszcze lepszy efekt. Obecność stabilizacji optycznej przyda się zwłaszcza w teleobiektywach o długich ogniskowych.
W przypadku obiektywów do filmowania zarówno obiektywy stałoogniskowe jak i zmiennoogniskowe sprawdzą się dobrze. To, jaki typ wybrać, zależy od zastosowania. “Stałki” zwykle oferują jaśniejsze przysłony, co pozytywnie wpływa na plastykę obrazu, w tym efekt bokeh. Z drugiej strony zoomy zapewniają większą uniwersalność. Dobrze sprawdzają się w reportażu, gdy nie zawsze operator kamery ma czas na zmianę obiektywu.
Jeśli już decydujesz się na zakup obiektywu zmiennoogniskowego, istotne jest, by wyposażony był w stałą przysłonę. To sprawi, że światło nie będzie się zmieniać wraz ze zmianą ogniskowej. Taką przypadłość mają najtańsze obiektywy, np. modele dołączane do zestawu z aparatem. Profesjonalne produkcje video charakteryzują się tym, że w jednej scenie używa się najczęściej tylko jednego ustawienia przysłony. Jej zmiany w trakcie kręcenia sceny z pewnością zostałyby zauważone przez widzów i odebrane jako coś nienaturalnego.
Jeśli zamierzasz wykorzystać obiektyw zoom na gimbalu to istotne jest, by go odpowiednio wyważyć. Obecnie niektóre modele są tak skonstruowane, że ich optyka nie wymaga, by podczas zmiany ogniskowej elementy obiektywu wysuwały się do przodu — mówimy wtedy o wewnętrznym ogniskowaniu. Takie modele obiektywów znakomicie sprawdzą się podczas filmowania z gimbalem.