Liczba produktów: 0
Nie znaleziono ofert spełniających zadane kryteria.
Usuń wybór z niektórych filtrów lub wyłącz wszystkie.

Lampa błyskowa – każdy fotograf powinien ją mieć


Lampa błyskowa to potężne narzędzie, które jest wręcz niezbędne w pracy fotografa. Nie ważne czy będzie to fotografia portretowa, reportażowa, sportowa, marko, czy też jakikolwiek inny typ zdjęć – lampa do aparatu zawsze może się przydać. Można nią doświetlić zaciemnione miejsca, takie jak pokój, sala, czy też ciemny klub. Dzięki niej fotografie z takich miejsc mogą być naprawdę wysokiej jakości. Lampa reporterska pozwala także na doświetlanie cieni, na przykład przy pracy pod słońce, kiedy nie chce się dużych kontrastów na fotografiach, czy też przepaleń. Lampa błyskowa to także niezwykłe narzędzie, które można wykorzystać w niezwykle kreatywny sposób. Do ciekawych efektów należy między innymi synchronizacja błysku z drugą kurtyną, czy też możliwość zamrażania ruchu przy dłuższych czasach naświetlania.

Moc lampy błyskowej – liczba przewodnia, czyli GN (Guide Numer)


Każda lampa do aparatu ma swoją określoną moc, która jest opisywana przez liczbę przewodnią określaną jako GN. To ważna rzecz, bo mówi nam bardzo wiele o samej lampie. Im większa jest liczba przewodnia tym lepiej. Mocne lampy reporterskie mają od około 56 GN do 60 GN i wartość taka spokojnie pozwoli doświetlić wiele scenerii, czy też wykorzystać błysk wypełniający. Trzeba jednak pamiętać, że lampa reporterska nie została stworzona do zastosowań stricte studyjnych i w niektórych sytuacjach nawet najmocniejszy speedlight może okazać się zbyt słaby – wtedy przydają się studyjne lampy plenerowe, czy też studyjne.

Zoom w lampie błyskowej


Opcja zoomu pozwala na mocniejsze skupienie, lub też rozproszenie błysku generowanego przez lampę błyskową. Dzięki temu też błysk może dotrzeć na dalszą odległość lub można go skupić wyłącznie na jednym wybranym elemencie i podkreślić jego rangę za pomocą światła. Dzięki automatyce aparatu zoom dobierany jest w większości automatycznie, jednak można go również ustawić w pełni manualnie. Niejedna lampa błyskowa Nikon SB posiada taką funkcję, nawet w najniższych i najtańszych modelach. Jest to więc opcja na każdą kieszeń, tak samo jak lampy Canon Speedlite.

TTL czyli tryb automatyczny w lamach błyskowych


Nowoczesne lampy reporterskie oferują możliwość skorzystania z trybu TTL, dzięki któremu lampa sama dostosuje swoją moc do fotografowanej sytuacji. Jest to przydatna funkcja – szczególnie dla początkujących fotografów, którzy nie maja czasu na manualne ustawianie lampy błyskowej podczas wydarzenia.

HSS - High Speed Sync


Coraz częściej można spotkać lampy, które posiadają HSS czyli synchronizację z krótkimi czasami otwarcia migawki. Pozwala to na większe otwarcie przysłony przy jednoczesnym korzystaniu z czasów krótszych niż 1/250 sekundy.

Jaką lampę błyskową kupić do aparatu? Canon Speedlite vs Nikon SB


Wybór lampy reporterskiej nie jest prosty, a na rynku istnieje duży wybór najróżniejszych producentów i modeli. Najważniejsze jest to, aby urządzenie to było dedykowane do konkretnej marki aparatu – to znaczy, że jeśli interesuje Cię lampa błyskowa do Nikona, to powinieneś szukać lampy dedykowanej do lustrzanki Nikona (lub bezlusterkowców), a jeśli miałaby to być lampa błyskowa do Canona to analogicznie powinna być ona dedykowana do aparatów Canon. Warto by była ona również wyposażona w TTL, czy HSS które pozwalają pełniej korzystać z możliwości światła błyskowego. Do najpopularniejszych lamp należą Canon Speedlite 600ex-rt oraz Nikon sb 700, jednak warto zwrócić też uwagę na producentów takich jak Yongnuo czy Quadralite, którzy oferują lampy reporterskie w znacznie niższych cenach niż lampy systemowe. Ceny produktów Yongnuo zaczynają się już od 200 zł, a najbardziej zaawansowane modele sięgają 700 zł. Podobnie wyglądają ceny lamp Quadralite. Na drugim biegunie znajdują oryginalne lampy systemowe, np. Nikon SB czy Canon Speedlite, których ceny zaczynają się od około 500-600 zł za sztukę a kończę nawet na 2 tysiącach złotych, co jest dość sporym budżetem. Początkujący fotograf z łatwością znajdzie odpowiedni dla siebie model nawet wśród najtańszych opcji.