Obiektywy serii DX charakteryzują się mniejszą przekątną obrazu, zostały zaprojektowane i udoskonalone specjalnie z myślą o wykorzystaniu w aparatach cyfrowych Nikon D2X, D2H, D50, D70, D70s, D100, D200. Stanowią one doskonałe rozwiązanie dla osób zajmujących się fotografią krajobrazową i wszystkich inny, wykonujących zdjęcia szerokokątne przy użyciu cyfrowych lustrzanek Nikon DX format. Nie jest zalecany używanie obiektywów DX z lustrzankami analogowymi!
Kąt widzenia obiektywu po założeniu do lustrzanki z matrycą DX bedzie odpowiadł ogniskowej 25.5-82.5 mm. Dzieje się tak dlatego, że sensor DX jest mniejszy od klatki filmu 35 mm dla której podawana jest ogniskowa na obiektywach.
Obiektywy Nikkor typu G przekazują do aparatu informacje o odległości pomiędzy fotografowanym obiektem, a aparatem. Informacje te zapewniają poprawne działanie przestrzennego (3D) pomiaru matrycowego oraz przestrzennego (3D) wielopolowego zrównoważenia błysku wypełniającego. W odróżnieniu od obiektywów serii D, brak w nich pierścienia przysłony.
Szkło ED (extra-low dispersion) gwarantuje doskonałą ostrość i korekcję barwną przez zminimalizowanie aberracji chromatycznych. Aberracja chromatyczna jest rodzajem zniekształcenia obrazu i koloru zachodzącego przy przechodzeniu promieni świetlnych o różnych długościach. Wada ta objawia się kolorowymi obwódkami przy kontrastowych motywach. Najbardziej jest widoczna w teleobiektywach, np. robiąc zdjęcie gałęzi na jasnym tle nieba na powiększeniu będzie można zauważyć kolorową obwódkę. W obiektywach ze szkłem ED wada ta jest możliwe mocno zredukowana.
Wewnętrzne ogniskowanie sprawia, że obiektyw ustawia ostrość bez zmiany długości obiektywu. Cały ruch soczewek odbywa się wewnątrz obudowy - w jej przedniej części.
Obiektywy AF-S Nikkor mają mechanizm SWM (Silent Wave Motor) dokonujący zamiany fali ultradźwiękowej na energię obracającą elementy ustawiające ostrość. Umożliwia to szybkie, precyzyjne i bezgłośne automatyczne ogniskowanie.
Profesjonalny obiektyw do aparatów cyfrowych, z wyjątkowo cichym silnikiem Silent Wave Motor (SWM).